Forum www.kmstolica.fora.pl Strona Główna www.kmstolica.fora.pl
Forum na temat komunikacji miejskiej i nietylko.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Ikarus 280

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kmstolica.fora.pl Strona Główna -> Ikarus 280
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ikarus2952
Administrator



Dołączył: 23 Paź 2009
Posty: 133
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Stolica-polska elita.

PostWysłany: Pią 21:27, 23 Paź 2009    Temat postu: Ikarus 280

Wpisujcie tu swoje wrażenia i odczucia oraz plusy i minusy jazdą Ikarusem 280 z punktu widzenia pasażera, a jeśli ktoś jest kierowcą to i z punktu widzenia szofera.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Sob 19:40, 14 Lis 2009    Temat postu:

Troche podstawowych Info:
Ikarus 280 - to węgierski autobus przegubowy z fabryki Ikarusa. Na początku lat 90. montowane były one również w Wałbrzychu

Cytat:
Model Ikarus 280 był produkowany w wielu odmianach oznaczanych kombinacjami liczb i ewentualnie liter po kropce w ich nazwie.

W 1978 roku rozpoczęto do Polski import modelu Ikarus 280.11. Do napędu tej wersji zastosowano 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Raba-MAN D2156HM6U o mocy maksymalnej 142 kW (193 KM). Jednostka napędowa zblokowana została z 5-biegową manualną skrzynią biegów Csepel ASH-75.2. W układzie jezdnym zastosowano oś przednią oraz tylną LiAZ A4 produkcji radzieckiej oraz most napędowy MVG 018.59. Ikarus 280.11 po raz pierwszy pojawił się w Warszawie 12 grudnia 1978 roku. Model ten eksploatowany był wyłącznie przez ówczesne MZK Warszawa. W latach 1978-1979 dostarczono 400 sztuk tych wozów.

Eksploatacja podtypu ".11" ujawniła wady, utrudniające użytkowanie tego modelu przez polskich przewoźników. W wyniku ich postulatów, producent opracował zmodernizowany wariant o oznaczeniu 280.26, który wyposażony został w kabinę kierowcy oraz powiększone klapy dachowe. W układzie napędowym oraz jezdnym nie wprowadzono zmian. Pierwsze egzemplarze tej wersji pojawiły się w Polsce w 1979 roku. W 1985 roku rozpoczęto stosowanie węgierskich osi przedniej oraz tylnej typu Raba MVG 832 cechującej się zwiększoną wytrzymałością w stosunku do podzespołu produkcji ZSRR. Od 1989 roku w modelu tym stosowano 6-biegowe manualne skrzynie biegów ZF 6S-90U, natomiast od 1990 roku istniała możliwość zamówienia 4-biegowej automatycznej skrzyni biegów ZF 4HP500 lub Voith D864.3E. Import Ikarusa 280.26 zakończony został w 1992 roku.

W roku 1984 oraz 1986 warszawski przewoźnik zakupił łącznie 11 sztuk modelu 280.46. Wersja ta wyposażona została w 2-biegową automatyczną skrzynię biegów Praga 2M70.16 produkcji Czechosłowackiej. Ze względu na wysoką awaryjność skrzyni biegów nie kontynuowano dalszych zakupów tej odmiany.

W latach 1985-1987 do przedsiębiorstw PKS trafiała wersja 280.53. Model ten dostosowany został do realizacji przewozów podmiejskich, poprzez zastosowanie zmodernizowanej 5-biegowej skrzyni biegów Csepel ASH-75.2-B6 oraz mostu napędowego MVG 118.84.

W 1990 roku do Łodzi oraz Warszawy dostarczono niewielkie partie modelu Ikarus 280.57. Do napędu tej wersji zastosowano wyposażony w turbosprężarkę silnik Raba-MAN D2156HM6UT o mocy maksymalnej 162 kW (220 KM). Jednostka napędowa zblokowana została z 6-biegową manualną skrzynią biegów ZF 6S-90U. W latach 1991-1993 prowadzona była sprzedaż modelu 280.58. Wersja ta stanowi odmianę podtypu ".57" wyposażoną w 4-biegową automatyczną skrzynię biegów ZF 4HP500 lub 5-biegową ZF 5HP500. W 1992 roku model ten przeszedł nieznaczną modernizację nadwozia poprzez zastosowanie nowego wzoru dwupłatowych drzwi.

W 1992 roku rozpoczęto sprzedaż Ikarusa 280.37. Model ten wyposażony został w zależności od osprzętu w silnik MAN D2866TUH lub D2866UM o mocy maksymalnej 227 kW (310 KM). Jednostka napędowa zblokowana została 3-biegową automatyczną skrzynią biegów Voith D851.2 lub 4-biegowymi przekładniami Voith D864.3E oraz ZF 4HP500. W 1994 roku do oferty dołączył model 280.38 wyposażony w silnik MAN D2865LUH06 o mocy maksymalnej 198 kW (270 KM) współpracujący ze skrzynią ZF 4HP500. Charakterystycznym elementem autobusów serii 280 wyposażonych w silniki firmy MAN są przesunięte bliżej osi przedniej drugie drzwi pojazdu. Sprzedaż na rynku polskim modeli 280.37 i 280.38 zakończona została w 1995 roku.

W latach 1993-1997 prowadzono sprzedaż wersji 280.70 w zależności od kompletacji dodatkowo oznaczanej symbolem literowym A, B, C, D lub E. Model ten wyposażony został w zmodernizowany 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Raba D10UTS 184 o mocy maksymalnej 184 kW (250 KM). Silnik Ikarusa 280.70 współpracuje z automatycznymi skrzyniami biegów Voith D863.3, ZF 4HP500 lub ZF 5HP500.

Producent Ikarus Karosszeria
Premiera 1972
Okres produkcji 1972-2002
Miejsce produkcji Budapeszt Węgry Węgry
Typy nadwozia Wysokopodłogowy autobus przegubowy klasy MEGA
Układ drzwi 2-0-2-0
2-0-2-2
2-2-2-0
2-2-2-2
Liczba drzwi 2
3
4
Wys. podłogi
w I drzwiach 920 mm (Ikarus 280.26)
940 mm (Ikarus 280.11)
Wys. podłogi
w II drzwiach 920 mm
940 mm
Wys. podłogi
w III drzwiach 920 mm
940 mm
Wys. podłogi
w IV drzwiach 920 mm
940 mm
Szerokość drzwi 1300 mm
Silniki
1) Raba-MAN D2156HM6U
2) Raba-MAN D2156HM6UT
3) Raba-MAN D2156MT6UT
4) Raba-MAN D2356HM6U
5) Raba D10UTS 155
6) Raba D10UTSLL 160
7) Raba D10UTSLL 190
Raba D10UTS 184
9) MAN D2865LUH06
10) MAN D2866TUH
11) MAN D2866UM
Moc silników
1) 142 kW (193 KM)
2) 162 kW (220 KM)
3) 184 kW (250 KM)
4) 162 kW (220 KM)
5) 155 kW (210 KM)
6) 160 kW (217 KM)
7) 190 kW (258 KM)
184 kW (250 KM)
9) 198 kW (270 KM)
10) 227 kW (310 KM)
11) 227 kW (310 KM)
Skrzynia biegów
1) Csepel ASH75.2
2) ZF 6S-90U
3) Praga 2M70
4) Voith D851.2
5) Voith D863.3
6) ZF 4HP500
7) ZF 5HP500
Liczba przełożeń
1) 5
2) 6
3) 2
4) 3
5) 3
6) 4
7) 5
Długość 16500 mm
Szerokość 2500 mm
Wysokość 3040 mm (Ikarus 280.26)
3100 mm (Ikarus 280.11)
3160 mm
Masa własna 12500 kg
Masa całkowita 22500 kg
Rozstaw osi 5400 mm (Ikarus 280.11/280.26)
6200 mm
Liczba miejsc ogółem 145
160 (Ikarus 280.11/280.26)
Liczba miejsc siedzących 29
35 (Ikarus 280.11/280.26)
Pokrewne Ikarus 260
Podobne Ikarus 280E

Informacje dodatkowe
ABS Nie
ASR Nie
EBS Nie
ESP Nie
Klimatyzacja Nie



Ostatnio zmieniony przez Gość dnia Sob 19:41, 14 Lis 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ikarus2952
Administrator



Dołączył: 23 Paź 2009
Posty: 133
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Stolica-polska elita.

PostWysłany: Nie 18:35, 15 Lis 2009    Temat postu:

Poniżej link do zdjęć Ikarusa 280 w klasycznych wersjach malowania:
[link widoczny dla zalogowanych] - pierwsze malowanie, które dostawały wozy z rocznika 1978-1984
[link widoczny dla zalogowanych] - druga wersja w której przychodziły Ikarusy od 1985 do 1993 roku.
[link widoczny dla zalogowanych] -
trzecia wersja stosowana dla wozów z lat 1993-1997 oraz przy remontach od 1993 do dnia dzisiejszego.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kmstolica.fora.pl Strona Główna -> Ikarus 280 Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin